Kelner barman z elementami baristyki

Szkolenie obejmowało 104 h zajęć teoretyczno- zawodowo – warsztatowych oraz praktycznych
Wymagania wstępne dla uczestników szkolenia:
Chęć podniesienia wiedzy i umiejętności, pozytywne nastawienie do szkolenia
Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników szkolenia wiedzy teoretyczno- praktycznej z zakresu wykonywania zawodu kelnera – barmana jak również obsługi kas fiskalnych. Szkolenie zostało zrealizowane dla Hotelu*** Beskidzki Raj i zostało przeprowadzone przez wyspecjalizowaną kadrę trenerską.

Ramowy program barman – kelner :

  • Organizacja zapotrzebowania bufetowego, podstawowe wiadomości o środkach żywności
  • Zasady jakościowego odbioru środków żywnościowych, zasady przechowywania surowców i produktów spożywczych, zamawianie artykułów i przyjmowanie dostaw
  • Posługiwanie się wyposażeniem służbowym, obsługa narzędzi, maszyn i urządzeń, które stanowią wyposażenie placówek gastronomicznych, zastosowanie urządzeń podgrzewczych, chłodniczych i transportowych, stosowanie drobnego sprzętu do obsługi konsumenckiej
  • Planowanie i organizowanie pracy własnej i innych
  • Sylwetka kelnera – barmana – kultura pracy, etyka zawodu
  • Zasada obsługi gości przy stole/barze – sprzedaż sugestywna, napiwki jako nagroda za dobrze wykonaną pracę
  • Przyjmowanie zamówień i reklamacji, doradzanie i udzielanie konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw, kolejności podawania potraw i napojów, kolejność obsługi, postępowanie z trudnym klientem
  •  Podstawy miksologii
  • Przygotowanie sali konsumenckiej, przygotowanie stołów oraz stołów bankietowych
  • Noszenie tac, przenoszenie talerzy i półmisków
  • Zbieranie brudnych naczyń ze stołów
  • Ogólne metody serowania zakąsek, zup, dań zasadniczych, deserów, potraw płonących
  • Przygotowanie bufetu śniadaniowego, nakrywanie i podawanie różnego rodzaju śniadań
  • Serwowanie kawy, herbaty, napojów zimnych, win, piwa, wódek
  • Sprzątanie i utrzymywanie czystości, mycie naczyń stołowych, kuchennych sprzętu, maszyn i urządzeń, polerowanie naczyń i sztućców
  • Wykonywanie napisów cenowych i reklamowych w barze, eksponowanie artykułów w barze
  • Zabezpieczenie baru po zakończonej pracy
  • Organizacja i obsługa przyjęć okolicznościowych
  • Przygotowanie i obsługa bankietu, małych przyjęć, przyjęć typu angielskiego, zjazdów oraz kongresów
  • Obsługiwanie gości hotelowych na piętrach
  • Przybory i szkło barowe
  • Przygotowanie, podawanie, nakładanie, dekorowanie potraw garmażeryjnych i barowych
  • Technologie sporządzania napojów cocktailowych, deserów, przekąsek, mieszanie oraz dekorowanie cocktaili w obecności klienta
  • Towaroznawstwo alkoholowe i miksologia: podział alkoholi, kategorie drinków, najnowsze trendy w miksologii
  • Enologia i sommelierstwo – podział win, kraje winiarskie techniki podawania win
  • Kontrola dat przydatności do spożycia artykułów spożywczych
  • Rozliczanie z konsumentem, w tym wystawianie rachunków, inkasowanie należności, rozliczanie się z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu

Ramowy program barista:

  • Surowce do sporządzania naparów kawy i herbaty, parzenie i podawanie kawy i herbaty
  • Ogólne zagadnienia dotyczące eksploatacji sprzętu baristycznego : czyszczenie i eksploatacja ekspresów, młynków systemów filtracji
  • Historia kawy, metody obróbki, palenia, odmiany kaw, tworzenie mieszanek, świeżość
  • Technologia przygotowywania wszystkich rodzajów kaw i sposoby jej podawania, w tym : espresso, cappuccino, cafe latte
  • Trendy sztuki baristycznej
  • Receptury kaw, aranżacje różnych rodzajów kaw, sposoby ich ekspozycji
  • Podstawy zdobienia latte art.

Ramowy program obsługa kasy fiskalnej :

  • Kasa fiskalna jako szczegółowa forma dokumentacji sprzedaży – omówienie stosownej ustawy
  • Programowanie kas fiskalnych
  • Praktyczna obsługa kas fiskalnych różnych typów i urządzeń peryferyjnych – symulacja obsługi klienta
  • Dokumenty kasowe ( paragon, raport dobowy, i raport okresowy)
  • Praktyczna obsługa kart płatniczych:
  • Opis rynku kart płatniczych
  • Rodzaje transakcji kartami płatniczymi
  • Zabezpieczenie kart i procedury weryfikacyjne
  • Wykonanie transakcji kartami płatniczymi
  • Rozpoznawanie i kontrola znaków pieniężnych


Szkolenie zakończyło się wydaniem zaświadczeń oraz certyfikatów dla uczestników, warunek min, 80% obecności.

Referencje