Szkolenie obejmowało 104 h zajęć teoretyczno- zawodowo – warsztatowych oraz praktycznych
Wymagania wstępne dla uczestników szkolenia:
Chęć podniesienia wiedzy i umiejętności, pozytywne nastawienie do szkolenia
Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników szkolenia wiedzy teoretyczno- praktycznej z zakresu wykonywania zawodu kelnera – barmana jak również obsługi kas fiskalnych. Szkolenie zostało zrealizowane dla Hotelu*** Beskidzki Raj i zostało przeprowadzone przez wyspecjalizowaną kadrę trenerską.
Ramowy program barman – kelner :
- Organizacja zapotrzebowania bufetowego, podstawowe wiadomości o środkach żywności
- Zasady jakościowego odbioru środków żywnościowych, zasady przechowywania surowców i produktów spożywczych, zamawianie artykułów i przyjmowanie dostaw
- Posługiwanie się wyposażeniem służbowym, obsługa narzędzi, maszyn i urządzeń, które stanowią wyposażenie placówek gastronomicznych, zastosowanie urządzeń podgrzewczych, chłodniczych i transportowych, stosowanie drobnego sprzętu do obsługi konsumenckiej
- Planowanie i organizowanie pracy własnej i innych
- Sylwetka kelnera – barmana – kultura pracy, etyka zawodu
- Zasada obsługi gości przy stole/barze – sprzedaż sugestywna, napiwki jako nagroda za dobrze wykonaną pracę
- Przyjmowanie zamówień i reklamacji, doradzanie i udzielanie konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw, kolejności podawania potraw i napojów, kolejność obsługi, postępowanie z trudnym klientem
- Podstawy miksologii
- Przygotowanie sali konsumenckiej, przygotowanie stołów oraz stołów bankietowych
- Noszenie tac, przenoszenie talerzy i półmisków
- Zbieranie brudnych naczyń ze stołów
- Ogólne metody serowania zakąsek, zup, dań zasadniczych, deserów, potraw płonących
- Przygotowanie bufetu śniadaniowego, nakrywanie i podawanie różnego rodzaju śniadań
- Serwowanie kawy, herbaty, napojów zimnych, win, piwa, wódek
- Sprzątanie i utrzymywanie czystości, mycie naczyń stołowych, kuchennych sprzętu, maszyn i urządzeń, polerowanie naczyń i sztućców
- Wykonywanie napisów cenowych i reklamowych w barze, eksponowanie artykułów w barze
- Zabezpieczenie baru po zakończonej pracy
- Organizacja i obsługa przyjęć okolicznościowych
- Przygotowanie i obsługa bankietu, małych przyjęć, przyjęć typu angielskiego, zjazdów oraz kongresów
- Obsługiwanie gości hotelowych na piętrach
- Przybory i szkło barowe
- Przygotowanie, podawanie, nakładanie, dekorowanie potraw garmażeryjnych i barowych
- Technologie sporządzania napojów cocktailowych, deserów, przekąsek, mieszanie oraz dekorowanie cocktaili w obecności klienta
- Towaroznawstwo alkoholowe i miksologia: podział alkoholi, kategorie drinków, najnowsze trendy w miksologii
- Enologia i sommelierstwo – podział win, kraje winiarskie techniki podawania win
- Kontrola dat przydatności do spożycia artykułów spożywczych
- Rozliczanie z konsumentem, w tym wystawianie rachunków, inkasowanie należności, rozliczanie się z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu
Ramowy program barista:
- Surowce do sporządzania naparów kawy i herbaty, parzenie i podawanie kawy i herbaty
- Ogólne zagadnienia dotyczące eksploatacji sprzętu baristycznego : czyszczenie i eksploatacja ekspresów, młynków systemów filtracji
- Historia kawy, metody obróbki, palenia, odmiany kaw, tworzenie mieszanek, świeżość
- Technologia przygotowywania wszystkich rodzajów kaw i sposoby jej podawania, w tym : espresso, cappuccino, cafe latte
- Trendy sztuki baristycznej
- Receptury kaw, aranżacje różnych rodzajów kaw, sposoby ich ekspozycji
- Podstawy zdobienia latte art.
Ramowy program obsługa kasy fiskalnej :
- Kasa fiskalna jako szczegółowa forma dokumentacji sprzedaży – omówienie stosownej ustawy
- Programowanie kas fiskalnych
- Praktyczna obsługa kas fiskalnych różnych typów i urządzeń peryferyjnych – symulacja obsługi klienta
- Dokumenty kasowe ( paragon, raport dobowy, i raport okresowy)
- Praktyczna obsługa kart płatniczych:
- Opis rynku kart płatniczych
- Rodzaje transakcji kartami płatniczymi
- Zabezpieczenie kart i procedury weryfikacyjne
- Wykonanie transakcji kartami płatniczymi
- Rozpoznawanie i kontrola znaków pieniężnych
Szkolenie zakończyło się wydaniem zaświadczeń oraz certyfikatów dla uczestników, warunek min, 80% obecności.